Sunday, June 5, 2011

MATA AKAL

Kita masih bersama Imam Abu Yusuf (w.182H) dan gurunya, Imam Abu Hanifah (w.150H). Kali ini kita akan mendengarkan Abu Yusuf bercerita kisah yang berlaku pada dirinya semasa kecil. Kisah ini mengandungi banyak pelajaran yang dapat dikeluarkan daripadanya.
Abu Yusuf berkata: “Ayahku wafat apabila aku masih kecil. Ibuku lalu membawaku kepada seorang penjahit untuk belajar ilmu menjahit.”
“Setiap kali aku pergi ke kedai penjahit itu, aku berlalu di majlis Abu Hanifah. Aku duduk di majlis itu untuk mendengarkan pengajaran beliau. Apabila itu terjadi, ibuku segera datang dan menarik tanganku. Beliau mengeluarkanku dari majlis itu, lalu membawaku ke kedai menjahit.”
“Suatu hari, aku memutuskan untuk meninggalkan kursus menjahitku. Aku hanya ingin hadir di majelis Abu Hanifah sepenuh masa. Aku lalu melakukannya. Beberapa masa kemudian, ibuku mendatangi Abu Hanifah sambil marah-marah.”
Ibuku berkata kepada beliau: “Budak ini anak yatim. Kami tidak memiliki apa-apa selain hasil pekerjaanku memintal benang. Oleh itu, aku ingin ia belajar menjahit agar boleh membiayai hidupnya. Namun sekarang, engkau telah merusak anakku!”
Imam Abu Hanifah berkata: “Tenanglah, puan. Ia sekarang tengah belajar ilmu agama. Suatu hari nanti, ia akan menyantap Faluzaj bercampur minyak gajus.” Makanan yang disebut Abu Hanifah ini adalah sejenis kek mewah yang hanya dimakan oleh raja-raja dan orang-orang kaya kala itu.
Namun ibu ini malah semakin marah. Ia lalu berkata: “Engkau orang tua yang sudah nyayuk!” Sambil bangkit dan meninggalkan majlis Abu Hanifah.
Sementara itu, Abu Yusuf terus mencatat kejayaan dalam pelajarannya. Saban hari namanya makin terkenal sebagai pakar fiqh dan hadis yang disegani. Dan apabila Khalifah Al-Hadi (w.170H) menubuhkan satu jabatan khas di dalam kerajaannya yang dinamakan: “Hakim Agung (Qadi Al-Qudat)”, khalifah segera menunjuk Abu Yusuf untuk memangku jabatan ini.
Maka, jadilah Abu Yusuf hakim agung yang pertama di dunia. Seluruh negeri-negeri jajahan Bani Abbasiah yang meliputi hingga hampir sepertiga dunia berada di bawah kekuasaannya. Beliau terus memangku jabatan ini hingga masa pemerintahan Harun Al-Rasyid (w.193H).
Abu Yusuf berkata: “Suatu hari, apabila aku tengah bersama Harun Al-Rasyid, tiba-tiba dihidangkan ke hadapan beliau sebuah kek yang sangat mewah. Aku tidak mengenali kek itu karena belum pernah melihatnya seumur hidupku.”
Harun berkata kepadaku: “Wahai tuan Hakim, cicipilah makanan ini. Tidak setiap hari ia boleh dibuatkan untuk kita.”
Aku bertanya: “Apa nama kek ini, wahai  Amirul Mukminin?” Beliau menjawab : “Ini Faluzaj bercampur minyak gajus.”
Mendengar ini, Abu Yusuf tersenyum. Khalifah bertanya: “Kenapa engkau tersenyum?” Abu Yusuf berkata: “Tidak ada apa-apa, tuanku.”
Khalifah merayunya: “Beritahukanlah aku.” Maka Abu Yusuf menceritakan kisah dirinya seperti di atas, dari awal hingga ke akhirnya.
Mendengar kisah ini, Harun Al-Rasyid menjadi sangat teruja. Beliau berkata: “Sesungguhnya ilmu dapat bermanfaat dan mengangkat darjat manusia di dunia dan di akhirat. Semoga Allah merahmati Abu Hanifah, beliau mampu melihat dengan mata akalnya apa-apa yang tidak terlihat oleh mata kepalanya.”

Mata Akal
Demikian kisah yang saya temui apabila membaca biografi Imam Abu Yusuf dalam kitab Al-Bidayah wal-Hidayah karangan Al-Hafiz Ibn Kathir Al-Dimasyqi (w.774H).
Kisah ini sangat berkesan di dalam hati saya, terutama kata-kata pujian Harun Al-Rasyid untuk Abu Hanifah yang dinilainya “mampu melihat dengan mata akal sesuatu yang tidak terlihat oleh mata kepala.”
Potensi akal memang sangat luar biasa. Berbeza dengan indera, akal boleh menembusi dimensi ruang dan masa. Sehingga jika digunakan dengan baik, akal boleh merekonstruksi masa lalu, atau meramalkan apa yang akan terjadi di masa hadapan.
Masyarakat awam mungkin menyangka orang seperti ini menggunakan kuasa gaib, padahal tidak. Beliau hanya memprediksi apa yang akan terjadi berdasarkan perkara-perkara yang telah terjadi. Maka, “Mata akal” memang lebih tajam daripada “mata kepala”. Dan kemampuan melihat dengan mata akal inilah yang membuat seseorang digelari cerdik-pandai.
Berkata Ziyad bin Abihi:

ليس العاقل الذي يحتال للأمر إذا وقع ، ولكنه الذي يحتال للأمر لئلا يقع

 “Orang yang cerdik bukanlah dia yang mampu menyelesaikan masalah setelah terjadi. Akan tetapi, orang yang cerdik adalah orang yang mampu mengantisipasi masalah agar ianya tidak terjadi.”

Diriwayatkan oleh Ibn Qutaybah Al-Dinawari (w.276H) dalam kitab ‘Uyun Al-Akhbar.

Umar bin Al-Khattab
Kemampuan “melihat masa depan” ini penting dimiliki setiap pemimpin yang menerajui suatu kumpulan atau organisasi. Terutama, organisasi yang bergerak di bidang dakwah dan penyebaran ilmu.
Itu karena setiap hari lanskap dunia yang kita tempati ini sentiasa berubah dengan pesatnya. Seorang pemimpin harus menyadari dan menyesuaikan diri dengan perubahan tersebut. Ia dituntut untuk memahami zaman yang tengah dihadapinya, sekaligus mengantisipasi pelbagai perubahan yang akan berlaku setelahnya.
Apabila visi seorang pemimpin menembus masa depan, maka ia dapat membekalkan orang-orang di sekitarnya pelbagai kemahiran untuk menghadapi setiap cabaran masa yang akan datang.
Di antara pemimpin besar Islam yang memiliki kemampuan ini adalah Sayyidina Umar bin Al-Khattab, semoga Allah meridainya. Siti Aisyah berkata: “Sesiapa yang melihat Umar pasti yakin bahawa beliau diciptakan hanya untuk Islam. Beliau selalu mengambil berat tugasannya dan sangat cerdik. Beliau selalu bersiap-siap untuk suatu perkara sebelum ianya terjadi.” Diriwayatkan oleh Al-Hafiz Abu Bakar Al-Kharaiti (w.327H) dalam Makarim Al-Akhlaq.
Seorang tokoh tabiin yang sering mendampingi Umar, Ahnaf bin Qays berkata:

والله لهو بما يكون أعلم منا بما كان

“Beliau lebih mengetahui tentang apa yang akan terjadi daripada pengetahuan kami tentang apa yang telah terjadi.” Diriwayatkan oleh Ibn Qutaybah (w.276H) dalam Takwil Mukhtalif Al-Hadith.
Terbukti, di bawah kepimpinan tokoh bervisi futuristik ini, dakwah Islamiah menciptakan kegemilangan yang mustahil dilakukan orang lain. Kerajaan Islam berjaya menaklukkan empayar Rom dan Persia yang perkasa, lalu memerintah negeri-negeri yang sangat luas dan kaya dengan penuh keadilan.

Ibubapa dan guru
Selain pemimpin organisasi, kemampuan ini sangat penting dimiliki oleh setiap ibubapa dan guru. Setiap kita semua tahu peranan ibubapa dan guru sangat besar dalam membentuk masa depan generasi pelapis umat ini.
Seorang ibubapa dan guru wajib menggunakan mata akal untuk “meramalkan” apa yang akan terjadi sepuluh tahun, atau dua puluh tahun, yang akan datang. Mereka harus dapat membayangkan pelbagai cabaran yang akan dihadapi anak-anak dan murid-murid mereka, lalu mengajarkan kemahiran yang relevan untuk mengatasinya daripada sekarang.
Ini semua, saya akui, memerlukan kreativiti yang sangat tinggi. Metod dan tradisi lama yang sudah usang mesti segera ditinggalkan dan diganti. Itu sebabnya, salah satu kaidah pendidikan Islam berbunyi:

لا تربوا أولادكم على ما ربيتم عليه فإنهم خلقوا لزمان غير زمانكم
“Janganlah kamu mendidik anak-anakmu sepertimana orangtuamu mendidikmu. Sebab mereka diciptakan untuk zaman yang berbeza dengan zamanmu.”
Ibubapa dan guru juga dituntut untuk menghindari sikap “ingin mendapatkan keuntungan segera” lalu mengorbankan potensi besar yang dimiliki anak atau muridnya. Keuntungan lebih besar selalu memerlukan masa dan kesabaran yang lebih lama.
Kisah Abu Yusuf yang terhimpit di antara konflik cara pandang ibu dan gurunya, seperti yang saya ceritakan di atas, boleh dijadikan renungan.

Akhirat
Masa depan yang paling jauh dan paling wajib disiapkan adalah akhirat. Meskipun tidak terlihat oleh mata kepala, namun “mata akal” menyaksikan keberadaannya. Maka setiap orang wajib mempersiapkan diri, juga mempersiapkan anak dan muridnya, untuk menghadapi pelbagai cabaran dunia demi menggapai kebahagiaan akhirat.
Dalam Sunan Al-Tirmidzi dan Ibn Majah, Rasulullah Saw bersabda:

الكَيِّس مَنْ دانَ نفسَه ، وعَمِلَ لما بعد الموت ، والعاجِزُ مَنْ أتْبَعَ نَفَسَهُ هَواهَا وتمنَّى على الله

“Orang yang cerdik adalah dia yang menahan hawa nafsunya dan bekerja untuk (kehidupan) setelah mati. Adapun orang yang lemah (bodoh) adalah dia yang memperturutkan hawa nafsunya, namun berharap Allah akan memberi semua keinginannya.”
Semoga Allah menjadikan kiita manusia-manusia cerdas, yang dapat melihat dengan mata akal kita apa-apa yang tidak terlihat oleh mata kepala kita. Amin ya rabbal álamin.

artikel ini diterbitkan dalam majalah solusi isu 31 kolum Mahmudah.